„Lopakodó Volán-privatizáció?” Ezzel a címmel tett fel szóbeli kérdést Ander Balázs, barcsi jobbikos országgyűlési képviselő a miniszternek.
A képviselő arra volt kíváncsi, hogy lesz-e járműbeszerzési tender a Volán-társaságok számára.
Egy nagyon fontos – több tízmilliárdos – kérdés, hogy a Volán-társaságok számára lesz-e járműbeszerzési tender, és ezek magyar buszok lesznek-e. A másik, legalább ekkora volumenű kérdés, hogy tervbe van-e véve a közösségi közlekedési szolgáltatás privatizációja.
A Jobbik képviselője attól tart, hogy mindezek kapcsolódó következménye az lesz, hogy a magánszolgáltatók nagy valószínűséggel külföldről vásárolnak majd be. A Jobbik nagyon fontosnak tartja, hogy a háttérben meghúzódó esetleges privatizációs mutyikról még idejében lerántsuk a leplet, hiszen ez a terület is tökéletesen alkalmas a közpénzek gigantikus megcsapolására, márpedig a Jobbik feltett szándéka, hogy gátat építsen a közpénzkifolyókra.
Ander így fogalmazott: A kormányhoz közel álló magyaridok.hu hírportálon 2015. október 5-én jelent meg a következő hír. „Hivatalos nyilatkozatok híján most csak iparági források alapján közölhetjük, a nagy autóbuszcsere-program elmarad. Úgy tudjuk, hogy az MNV illetékes vezetői nagy flottakezelők közreműködésével képzelik el a közúti távolsági közlekedés liberalizálását. Ez egybevág azzal, amit Wáberer György fuvarozó nagyvállalkozó éppen lapunknak nyilatkozott korábban, hogy lehetőséget lát a személyszállításban való részvételére.” Mindez tökéletesen ellentmond az MNV Zrt-nek, a Volán társaságok piacnyitásra történő felkészítésével kapcsolatos korábbi álláspontjának, miszerint: A kiírásra kerülő nyílt pályáztatási eljárás során megfelelő színvonalú, versenyképes járműpark biztosítása megkerülhetetlen. A modernizáció elsődleges célja, hogy a járműrekonstrukciós program megvalósításával az autóbusz-állomány összetétele elérje azt a szintet, amelyet a helyközi autóbusz-közlekedés területén a piacnyitás kapcsán várhatóan megjelenő versenytársak képviselnek. Az autóbuszok átlagéletkora 2017. január 1-jére 10-11 évre csökkenjen, és a 2015-2016. években régiós szinten az eladósodottság mértéke az 50 %-ot ne haladja meg.
A képviselő arra kereste a választ, hogy megtörténik-e 2016-ban az ígért, a Volánok versenyképességének biztosításához minimálisan szükséges mértékű járműbeszerzési program? Ha igen, mikor, és milyen forrásból kívánják ezt végrehajtani?
Arról, hogy mit válaszolt a miniszter, az alábbi videóból kiderül.