Otthon / Történelem / Napi történelem: Elrabolják a Forma–1 világbajnokát – 1958. február 23.
A kép forrása: internet

Napi történelem: Elrabolják a Forma–1 világbajnokát – 1958. február 23.

1958. február 23-án rabolták el Fidel Castro gerillái Juan Manuel Fangiót, a Forma–1 ötszörös világbajnokát, aki a Kubai Grand Prix után sértetlenül térhetett vissza csapatához

Bár a német Michael Schumacher hét világbajnoki elsőségével a 2000-es évek elején megdöntötte Fangio rekordját, az argentin versenyző máig a Forma–1-es pilóták példaképének számít. Juan Manuel Fangio karrierjében elsősorban az a csodálatos, hogy úgy tudott sokáig felülmúlhatatlan teljesítményt nyújtani, hogy – riválisaihoz képest – már jócskán benne volt a korban, amikor 1950-ben az Alfa Romeo leszerződtette őt. Az autóversenyző 1911-ben, olasz bevándorló szülők gyermekeként látta meg a napvilágot, és egy szerelő segédjeként került közel az autókhoz, 1934-től pedig számos országúti versenyen vett részt. A második világháború számos sportolóhoz hasonlóan Fangio karrierjében is törést eredményezett, később azonban az argentin kormányzat támogatásának hála a mai mérce szerint már idősödő versenyző mégis meghódíthatta a világot.

Fangio 1948-ban, a reimsi Francia Nagydíjon debütált Európában, a következő évben pedig már hét alkalommal is a dobogó legfelső fokára állhatott. Ezeket az eredményeket látva Fangiót az olasz Alfa Romeo leszerződtette az 1950-ben induló első Forma–1-es versenysorozatra, ahol csapattársa és nagy riválisa, Giuseppe Farina mögött második helyen végzett. A következő esztendőben aztán az argentin versenyző begyűjtötte legelső világbajnoki címét, melyet 1954–57 között további négy követett, ráadásul úgy, hogy Fangio mindegyik csapatával – Alfa Romeo, Maserati, Mercedes és Ferrari – a csúcsra jutott; ezt a teljesítményt még Michael Schumacher sem tudta megismételni

Juan Manuel Fangio Forma–1-es éveit egyébként – joggal – a versenysorozat igazi hőskoraként tartják számon. Ez nem csak azért van így, mert az akkoriban még jóval lassabb autókat olyan legendák vezették, mint a fent már említett Farina, Alberto Ascari, vagy Stirling Moss, hanem azért is, mert a pilóták sokkal inkább magukra voltak utalva. A versenyzőket és a nézőket akkor még nem védte a modern technika, ez pedig sok esetben sajnos tragédiához is vezetett: éppen 1958-ban, a Kubai Grand Prix alatt történt meg, hogy egy olajfolton megcsúszó autó a szurkolók közé rohant, és hét embert halálosan összezúzott. Ez a „hőskor” tehát nem csak pozitívumokat rejtett magában, időnként pedig olyan események is előfordultak, melyek a mai biztonsági rendelkezések mellett már teljességgel elképzelhetetlenek: szintén Kubában, 1958. február 23-án történt meg az az eset is, hogy a futam előtt az egyik versenyzőt elrabolták. Ráadásul nem is akárkit: a terroristák éppen a regnáló ötszörös világbajnokot, Juan Manuel Fangiót hurcolták magukkal

A verseny előtti estén elkövetett emberrablás a Fidel Castro vezette Július 26-a Mozgalomhoz kötődött, mely ebben az időben a sziget keleti feléről kiindulva véres polgárháborút vívott Fulgencio Battista uralma ellen. Castro úgy gondolta, Fangio elrablásával törekvéseit világszerte megismerik majd az emberek, így aztán február 23-án este néhány gerilla odalopódzott a világbajnok lakosztályához, és magával vitte a sportolót. A pilóta eltűnése természetesen hatalmas riadalmat okozott: akkori csapattársa, Stirling Moss szerint azon az éjszakán neki sem maradt egy perc nyugalma, ugyanis testőrei óránként leellenőrizték, hogy a lakosztályában tartózkodik -e. Maga Fangio is tartott tőle, hogy Moss is a terroristák kezére kerül majd, ezért azt hazudta, hogy társa éppen nászúton van.

Castro embereit ugyanakkor nem túlzottan érdekelte a másik pilóta, és ami azt illeti, az argentinnal sem voltak nagy terveik: egynapos fogsága alatt Fangiónak egy haja szála sem görbült, és állítása szerint mindent megkapott, amit csak kért. Elrablásának csupán annyi jelentősége volt, hogy a Július 26-a Mozgalom egy pillanatra reflektorfénybe került, így a verseny után a pilóta szabadon visszatérhetett csapatához. Mivel Juan Manuel Fangio ebben az évben már nem számított esélyesnek a világbajnoki címre, az incidens karrierjét sem befolyásolta

Fangio egyébként az 1958 júliusában megrendezett Francia Nagydíj után örökre visszavonult az autóversenyzéstől, mivel az új járműveket már túlságosan gyorsnak és veszélyesnek találta. A Forma–1 és az autósport világa a következő években, évtizedekben valóban gyökeres változásokon ment keresztül, az ugyanakkor vitathatatlan tény, hogy Juan Manuel Fangio a mai pilóták számára is „A Mester”, egy örök példakép maradt.

„Hatalmas szenvedélyre van szükséged, mert amit élvezettel csinálsz, azt jól csinálod.”
(Juan Manuel Fangio)

Forrás: rubicon.hu

TG Facebook Comments

About hellodelsomogy

Check Also

1956. október 23. Budapesten kitör a forradalom

„A legázolt, bilincsbe vert Magyarország többet tett a szabadságért és igazságért, mint bármelyik nép a …

Leave a Reply

Close
%d bloggers like this: