Otthon / Dél-somogyi hírek / “Élve eltemetve” – pusztuló zsákfalvak és katasztrofális infrastruktúra Somogyban – SZAVAZZON!

“Élve eltemetve” – pusztuló zsákfalvak és katasztrofális infrastruktúra Somogyban – SZAVAZZON!

Állítólag az orosz író, Ribakov adta a kommunista tömeggyilkos vezér, Sztálin szájába Az Arbat gyermekei című regényében azt a mondatot, amely szerint, ha nincsen ember, akkor nincsen probléma sem.

Ami a vidékpolitikát illeti, ez a bolsevik szemlélet érvényesül Magyarországon már legalább az 1971-es gyalázatos Országos Településhálózat Fejlesztési Koncepció elfogadása óta. Ekkor mondták ki a halálos ítéletet a szerepkör nélkülinek nyilvánított kistelepülések hatalmas hányada fölött. Nem alaptalanul érzik magukat az ott élő emberek sokszor úgy, mintha az út szélén hagyták, vagy az árokba rugdalták volna őket. Mint akit élve eltemettek. Hiszen, ha nincs kistelepülés, akkor nincsen probléma sem.

A zsáktelepülések elborzasztó infrastrukturális helyzetével kapcsolatban adtam be írásbeli kérdést a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz „Zsákfalvak megyéje, siralomvölgy a neved?” címmel. Somogy megye 246 településének mintegy 25%-a zsákfalu, azaz, számukra a világ csak egy irányból nyitott. A halmozottan hátrányos létet eredményező, csapnivalóan rossz gazdasági-társadalmi mutatókat leginkább az aprófalvas településszerkezetből adódó infrastrukturális elmaradottsággal szokták magyarázni. A települések elzártságának feloldásához az ezredfordulón mintegy 200 km út építésére lett volna szükség, amely akkori árakon 23 milliárd forintot igényelt volna, ami egyes számítások szerint mostanra 50 milliárd forintot meghaladó összeget jelentene. A legtöbb falu azonban a személyforgalom céljainak megfelelő, 4 méter széles gazdasági feltáró úttal is beérné, így ez esetben a költségek csupán harmad akkorák lennének. Óriási pénz lenne még ez a 17 milliárd is, de ott, ahol nevetséges eredményt produkáló focicsapatoknak jár a milliárdos stadion, ott furcsa válasz a forráshiány. Sajnos a Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégiában sincs szó a zsáktelepüléseknek reményt jelentő útépítésekről, így gyakorlatilag elsorvasztanak egy sor szebb jövőre érdemes települést Somogyországban is. Holott 3 éve egy előterjesztésben még a megye közgyűlése is mellékút-fejlesztéssel orvosolta volna a bajokat. De ha ezzel szemben a kormányzat úgy véli, hogy az elnéptelenedő települések pusztulása automatikusan megoldja majd ezt a kérdést, akkor jó úton járnak, hiszen községeink 40%-a végveszélyben forog. Az itt élő, munkanélküliségtől és gazdasági kilátástalanságtól szenvedő embereket nem is a különféle fantázianevekkel ellátott uniós programok, és nemzeti stratégiák érdeklik. Csupán arra kíváncsiak, hogy ha a felcsúti kisvasútra jutnak állami milliárdok, akkor akad-e a somogyi falvaknak is némi forrás. Arra kérem egyéniben megválasztott somogyi kormánypárti képviselőtársaimat, Witzmann, Móring, Szászfalvi, Gelencsér képviselő urakat, hogy lobbizzanak már egy kicsit ezekért az utakért, és merjék feltenni Önök is a kérdést, hogy Mi lesz az Észak-somogyi utakkal:

Tikos–Szegerdő, Szegerdő–Vörs, Csákány–Nemesvid, Somogyszentpál–Táska, Pamuk– 6701. sz. összekötő út, Fonyód–Buzsák, Hosszúvíz–Kelevíz, Hács–Kisberény, Teleki–Nagycsepely, Karád–Kötcse, Bálványos–Pusztaszemes, Sérsekszőlős–Zala, Tab–Torvaj, Bábonymegyer–Nyim, Balatonszabadi–Enying, Somogyegres–Zics, Somogyegres–Kánya, Bedegkér–Törökkoppány,  Gadács–Somogydöröcske között

Mi lesz a Közép-somogyi utakkal: Újvárfalva–6702. sz. összekötő út, Somogyvámos–Edde, Polány–Somogygeszti, Somogyjád–Bodrog, Várda–Magyaregres, Magyaregres–67. sz. főút, Gadány–Somogyzsitfa-Szőcsénypuszta, Ecseny–Mernye, Igal–Somogyacsa, Zimány–Kisgyalán, Zimány–Patalom, Inke–Kaszó, Varászló–Inke, Nemesdéd–Tapsony, Jákó–Kiskorpád, Kisasszond–6617. sz. összekötő út, Kaposvár–Zselickislak, Patca–Szilvásszentmárton, Gige–6616. sz. összekötő út, Csököly–Rinyakovácsi, Csököly–Mike, Csököly–Kisbajom, Kaposhomok–Kaposkeresztúr, Kaposkeresztúr–Gödre, Hajmás–Gödre között

Mi lesz a Dél-somogyi utakkal: Őrtilos–Murakeresztúr, Porrogszentpál–Nemespátró–Liszó, Berzence (Lankócpuszta)–Gyékényes, Csurgónagymarton–6801. sz. összekötő út, Somogycsicsó–Szenta, Bolhás–Somogyszob, Háromfa–Tarany, Háromfa–Vízvár, Rinyaszentkirály–6807. sz. összekötő út, Bakháza–Rinyaújnép, Rinyaújlak–Rinyaújnép, Babócsa–Péterhida, Rinyabesenyő–Homokszentgyörgy, Csokonyavisonta–Homokszentgyörgy, Kálmáncsa–Kisdobsza, Kálmáncsa–Merenye, Kadarkút–Hedrehely, Visnye–Vásárosbéc, Gyékényes–határátkelő, Iharosberény–Sand között Hiszen a rendszerváltás óta mindössze hét ilyen típusú út épült. Utoljára Lulla és Balatonendréd között. Miért késik a többi? Tette fel a kérdést Ander Balázs országgyűlési képviselő.

Katt a képre a nagyításért.

Zölddel jelöltük ki azon utakat, amelyekről Ander Balázs beszélt a felszólalásában. 

A kép forrása: internet (hellodelsomogy.hu szerkesztés)
A kép forrása: internet
(hellodelsomogy.hu szerkesztés)

 

 

TG Facebook Comments

About hellodelsomogy

Check Also

Kiürült a kaposvári kórház beteg gyermekeinek kincsesládája, így segíthetünk megtölteni!

A Nevetnikék Alapítvány régóta jelen van a kaposvári kórház gyermekosztályán, és a kincsesládáikból már rengeteg …

Leave a Reply

Close
%d bloggers like this: