helló: -Képviselő úr! Ön többször követelte a somogyi, azon belül pedig a Dél-somogyi régió infrastrukturális fejlesztését. Legutóbb például a zsákfalvak kinyitásáról, az összekötő utak megépítésének szükségességéről beszélt. Ennek ellenére a youtube-ra feltöltött hétfői felszólalásában éppen egy vasúti beruházás ellen beszélt. Igaz ugyan, hogy ez Somogyot nem érinti, hiszen a 150-es vonalról, a Budapestet Kelebiával összekötő szakaszról van szó. Nem következetlenség ez öntől? Egyszer azt követeli, hogy épüljenek utak, utána meg ellene van egy felújításnak…
Ander: -Ha megvizsgáljuk a részleteket, akkor szó sincs ilyesmiről. Nagyon sokszor kifejtettük már abbéli véleményünket, hogy a közlekedési módok közül a vasút szerepe kiemelkedő, mert biztonságosabb, energiatakarékosabb, költséghatékonyabb, káros-anyag kibocsátása pedig alacsonyabb, mint a közúti árufuvarozásé vagy személyszállításé. Ahogy a felszólalásom során is elmondtam, a vasút a hőskorától kezdve óriási hatással van a gazdaságra és a társadalomra, tehát a fejlesztés szükségszerű, de annak hatékonysága egyáltalán nem mellékes. Márpedig rossz referenciából sajnos van elég.
helló: -Mit ért rossz referenciák alatt?
Ander: -A botrányokkal tarkított vasútfelújítások közismertek. Nem megengedhető, hogy a vasútfelújítások az egyes kormányközeli nagyvállalkozók vadászterületévé váljanak, milliárdokat kaszálva egy-egy túlárazott projekten!
helló: -Most is tartani lehet ilyen veszélytől?
Ander: -500 milliárd forint 166 km vasútvonalért brutálisan sok! Ez a kamatokkal együtt (hiszen ne felejtsük el, 85 százalékban kínai hitel finanszírozná a beruházást) azt jelentené, hogy fejenként, újszülöttől a százéves aggastyánig, 100.000 forint újabb adóssággal terhelné meg a kormány az embereket.
helló: -Bocsánat, de egy dolog az ár. Ha megtérül, akkor relatív a projekt drágasága.
Ander: -Meggyőzhető vagyok. Szeretném látni az erről szóló gazdasági hatástanulmányokat.
helló: -Mi akadályozza meg ebben?
Ander: -Csupán az az apró bökkenő, hogy titkosították ezeket. Magyarán, az országgyűlés úgy fog 500 milliárd forintról meg annak kamatairól szavazni, hogy nincs elég információja a képviselőknek, és ezáltal egy biankó csekket írnak alá.
helló: -Ez első hallásra is vérlázítónak tűnik…
Ander: -Úgy ahogy mondja. Ez az összeg akkora mint az éves költségvetés 1/30-ad része. Akkora pénz, mint amit a kormány a teljes MÁV-ra két év alatt fordít.
helló: -Szót ejtett Mészáros Lőrincről is.
Ander: -Nem lehet nem szót ejteni róla, hiszen a kormány most toldotta meg 25 milliárd forinttal annak a vasútfejlesztésnek a végszámláját, amiben véletlenül az ő cége is érdekelt…
helló: -Attól tart, a Budapest-Belgrád vonal hazai szakaszának építése is hasonló botrányoktól lesz hangos?
Ander: -Sajnos nincsenek garanciák arra, hogy ne így történjen. Márpedig a Dél-Somogyban élő 80.000 embernek összességében 8 milliárd forintjába fog ez a projekt kerülni.
helló: -Belegondolni is sok. Ekkora összegből a térség összes zsáktelepülése megkaphatná a hőn vágyott összekötő útját, vagy akár a rendszerváltás előtt rengeteg helyinek és egy csomó háztájiból élő vidékinek is egzisztenciát jelentő nagyatádi konzervgyárat is újra lehetne indítani.