Otthon / Kultúra és Tudomány / Ne hanyagolja el magát! Minden, amit a magas vérnyomásról tudnia kell
A kép forrása: blikk.hu

Ne hanyagolja el magát! Minden, amit a magas vérnyomásról tudnia kell

Lassan, szinte észrevétlenül alakul ki, aztán lecsap ránk: a magas vérnyomás (hipertónia) az egyik legveszélyesebb és leggyakoribb betegség Magyarországon.

Mit jelentenek a vérnyomásértékek?

Az első szám a szisztolés érték: ekkora nyomás keletkezik a szív összehúzódásakor, amikor az artériákba pumpálja a vért. A perérték, a második szám a diasztolés, ekkora a nyomás két szívverés között, amikor a szív elernyed, és kezd újra megtelni vérrel – magyarázta a Bild orvos szakértője.Magas vérnyomásról akkor beszélünk, ha az első érték 140-nél, a második 90-nél magasabb.

Melyek a leggyakoribb okok?

 

  • öröklött hajlam
  • túlsúly (25-nél magasabb BMI)
  • kevés mozgás
  • túl sok só fogyasztása (több mint napi 6 gramm, azaz egy púpozott teáskanál)
  • rendszeres alkoholfogyasztás (fér­fiaknál több mint napi két pohár sör vagy bor, nőknél több mint egy pohár sör vagy bor)
  • dohányzás

Mit történik a véredényekkel?

Az egészséges vérér olyan, mint egy esőköpeny: leperegnek róla az olyan lerakódások, mint a mész vagy a koleszterin. A sérült véredény elveszíti ezt a tulajdonságát, aminek következtében elmeszesednek az artériák (arterioszklerózis) és elzáródnak az erek. Emiatt szívinfarktus, agyvérzés vagy veseelégtelenség léphet fel – ezek az első számú halálozási okok. A magas vérnyomás ezen kívül károsítja a szemet, vakságot okozhat, ráadásul nő az időskori elbutulás (demencia) veszélye is.

Mik a hipertónia jelei?

Sajnos nincsenek figyelmeztető jelek! Az érintettek 80 százaléka nem tudja, hogy magas a vérnyomása. Ezért felnőtteknek tanácsos évente, 50 éves kor fölött pedig legalább évi két alkalommal ellenőriztetni a vérnyomásukat.

Hogyan óvjuk a szívünket?

Változtassunk az életmódunkon!

1. Táplálkozás: mondjunk le a készételekről, a rágcsálnivalókról, és ne fogyasszunk túl sok sót. Együnk sok zöldséget, gyümölcsöt és sovány tejtermékeket, viszont kevés állati fehérjét. Jót tesz a burgonya, az avokádó, a banán, a fokhagyma, a hal és a sovány marhahús, a hüvelyesek. Nassolhatunk is: napi egy-két apró darabka fekete csoki (legalább 70 százalékos kakaótartalmú) kimutatha­tóan csökkenti a vérnyomást! Igyunk sok vizet, teát vagy gyümölcslevet. A céklalé (napi 0,25–0,5 liter) tágítja a véredényeket, sőt kis mértékben napi 1 evőkanál len­olajjal is csökkenthető a vérnyomás.

2. Tilos a nikotin: már napi egy cigaretta elszívása is 20 percre megemeli a vérnyomást. Ha kell, kérjünk segítséget, hogy le tudjunk mondani káros szenvedélyünkről.

3. Mozgás: hetente 3­–5 alkalommal 30 perc intenzív mozgás: például gyors gyaloglás, kocogás vagy biciklizés jelentős mértékben csökkentheti a vérnyomást.

4. Kerüljük a stresszt: stresszhormonok hatására összehúzódik a véredények izomzata, ezért ügyeljünk arra, hogy rendszeresen tartsunk szünetet, például jógázzunk vagy meditáljunk. Fontos az elegendő alvás is, Ha kevesebbet alszunk napi öt óránál, akkor hosszú távon 37 százalékkal nő az esélyünk a magas vérnyomásra.

Forrás: blikk.hu

TG Facebook Comments

About hellodelsomogy

Check Also

60 éve állt egy galériában a 400 éves „hamisítvány”, nemrég kiderült, eredeti Rembrandt – 24.hu

Az egyesült államokbeli Allentown galériájában már több mint 60 éve állt egy közel 400 éves …

Leave a Reply

Close
%d bloggers like this: