Idén január és június között listaáron összesen 4,4 milliárd forintot költött a kormány társadalmi célú hirdetésekre (TCR) a különböző tévécsatornákon, és a pénz szinte teljes egészében Fidesz-közeli csatornákhoz és a közmédiához vándorolt.
![Andy Vajna, a magyar filmipar megújításáért felelõs kormánybiztos (b) - és a TV2 tulajdonosa - és Nyitrai Zsolt, a Miniszterelnökség Heves megyei fejlesztésekért felelõs miniszteri biztosa a IV. Music Hungary konferencián az egri Bolyki pincészetben. 2016. május 26-án...MTI Fotó: Komka Péter](https://i0.wp.com/hellodelsomogy.hu/wp-content/uploads/6rlptvLNHZzmzSeus.jpeg?resize=618%2C411)
Kilenc adót tisztelt meg azzal a kabinet, hogy megfelelő juttatásért cserébe leközölhetik a hirdetéseket. Társadalmi célú hirdetésekről van szó, valóságban azért cimkézik így a propaganda-szpotokat, mert a médiatörvény szerint papíron politikai hirdetésekkel csak kampányidőszakban lehetne sorozni a nézőket. Papíron.
A kilenc csatornából öt a közmédiához tartozik, három egyértelműen kormányközeli, és jutott még némi alamizsna az ATV-nek is. Legjobban természetesen a tavaly Andy Vajna tulajdonába és Habony Árpád vonzáskörzetébe került TV2 járt. Január óta több, mint 2200-szor ment le kormányzati szpot a Vajna-tévében összesen 3,68 milliárd forint értékben, azaz minden 4 tévében elköltött állami forintból 3 hozzájuk vándorolt. Ez jobb napokon 25 TCR-szpotot jelent.
A tavaly indult kvótaellenes kampány átnyúlt év elejére, aztán a működő magyar reformokról szóló klip forgott, májustól pedig az “Üzenjünk Brüsszelnek!” kampányt kezdték el vetíteni. Itt van, hogy listaáron mennyit költött a kormány hónapokra lebontva a Vajna-tévénél az elmúlt időszakban.
- Január: 257 millió
- Február: 705 millió
- Március: 725 millió
- Árpilis: 1,3 milliárd
- Május: 688 millió
A listaárakhoz képest a televíziók mindig jelentős kedvezményeket adnak a hirdetőknek, de ezt üzleti titokra hivatkozva sosem hozzák nyilvánosságra. Két, tévés piacon aktív médiaügynökség vezetőjével beszéltünk, és azt mondták: a TCR-ekre átlagosan 50-70 százalék kedvezménnyel szoktak számolni, ami alapján nagyjából 1,3-1,9 milliárd forintot fizetett a kormány a TV2-nek öt hónap alatt.
A kormány korábban sem fukarkodott a TV2 hirdetéseivel, de mióta Vajna átvette a céget, havonta százmilliós nagyságrendben kapnak megbízásokat, így a tulajdonosváltás óta már milliárdos nagyságrendben rendelt reklámokat a csatornánál a kormány. Tökéletes propagandagépezetet jött létre: a kormányzat közpénzen hirdeti magát, az ezért kiutalt pénzek pedig mind a vonzáskörzeten belülre került tévéknél landolnak.
Ehhez tegyük hozzá, hogy maga a tévé vásárlása is súlyos közpénzekbőlvalósult meg: közel 6,7 milliárdos hitelt nyújtott az üzlethez a külügyi felügyelet alatt működő Eximbank, és további milliárdokat az akkor még állami irányítás alatt álló MKB. És mindennek tetejébe kaptak még egy vaskos 1,2 milliárdos működési hitelt is az Eximbanktól.
![A kép forrása: 444.hu](https://i0.wp.com/hellodelsomogy.hu/wp-content/uploads/6rlp4bbnJNgvGW7os.jpeg?resize=618%2C292)
Ehhez képest aprópénz az, ami a többi csatornának jutott. A közmédián – M1, M4, Duna TV, Duna World – kevesebb szpot ment le, de ezek egyenként látványosan kevesebb pénzbe kerültek. Öt hónap alatt összesen 820-szor futottak le a kisfilmek – listaáron ezekért összesen 571 millió forintot fizetett a kormány. Érdekesség, hogy mind a közmédia, mind a TV2 hirdetési felületeit az Atmedia médiaügynökség értékesíti.
Jutott még jócskán a Fidesz-közeli médiabirodalom friss zsákmányához, a Life illetve az Ozone Network csatornákhoz, amik az Origo Média Zrt. megvásárlásával kerültek a New Wave cégcsoporthoz. Kimondottan marginális csatornákról van szó, amiknek közönségaránya nem éri el az 1 százalékot, ennek dacára egész szép harapást kaptak a minisztériumi költésből. 1250-szer játszottak le náluk a kormány által megrendelt társadalmi célú hirdetéseket, ezért pedig ilyen nézettség mellett listaáron 96 illetve 91 millió forintot számlázhattak ki.
Az ATV szedegette fel a maradék morzsákat. Ők márciustól májusig három TCR-t közöltek összesen 630 ezer forintos listaáron.
A gyűjtés az AGB Nielsen adatai alapján készült, a listaárak az Atmedia, az Ozone és Life Network reklámidejét értékesítő R-Time, és az ATV honlapjáról származnak.
Forrás: 444.hu