Az orosz védelmi minisztérium hivatalosan is megerősítette a szerencsétlenséget. A tárca közlése szerint a gép roncsait Szocsi térségében, a parttól másfél kilométerre, 50–70 méteres mélységben találták meg – írja az MTI.
Szocsitól nem messze találták meg a gépet
Az Interfax orosz hírügynökségnek a segélyhívó szolgálatokra hivatkozó jelentése szerint megtalálták a szerencsétlenség színhelyet: Szocsitól 6–8 kilométerre olajfoltot találtak a tengeren, amely a feltétezések szerint a szerencsétlenségből származhat. Mentőhajókat irányítottak a helyszínre.
Az első híradások szerint a Tu-154 típusú gépen 83 és 8 fős legénység tartózkodott. A BBC szerint 92-en utaztak a gépen. Az angol hírügynökség értesülését megerősítette később az orosz védelmi tárca: eszerint a fedélzeten 84 utas és 8 fős legénység tartózkodott. Az utasok között kilenc újságíró volt, a Pervij Kanal (Egyes csatorna) orosz állami televízió, az NTV és a Zvezda televízió három–három munkatársa.
A gépen utazott az Alekszandrov együttes 64 zenésze is. A szíriai hmejmimi orosz légitámaszponton eredetileg vasárnap este 16 óra tervezett koncertet egyelőre nem mondták le. 2016 májusában Valerij Halilov altábornagyot, Oroszország népművészét neveztek ki az együttes élére, aki szintén szerepel a gép utaslistáján.
Oroszország szimbóluma
2015 szeptemberében járt Magyarországon az Alekszandrov zenekar, a kórus mára Oroszország egyik szimbólumává vált. Az együttest 87 éve, 1928-ban alapította egy fiatal moszkvai karmester, a csapat névadója, Alekszandr Alekszandrov. Halála után, 1946-tól 1987-es visszavonulásáig fia, Borisz irányította a közben nemcsak otthon, de az egész világban ismertté vált együttest, amely ma talán népszerűbb, mint valaha. Az elmúlt negyedszázadban fellépett a NATO brüsszeli központjában, de ugyanúgy elnyerte II. János Pál pápa tetszését is.
Leonyid Malev tavaly szeptemberben úgy nyilatkozott: a siker titka a rengeteg munka mellett – még az utazások közben, az előadások előtt is próbálnak – az, hogy mind a zenében, mind pedig a táncban az orosz hagyományokra alapoznak, s mindig zenekarral lépnek fel.
A kórusról itt írtunk bővebben.
A védelmi tárca által közzétett utaslistán szerepel a Doktor Lizaként ismert Jelizaveta Glinka, Fair Help (Méltányos Segítség) nemzetközi segélyszervezet munkatársa is.
Operatív központot állítottak fel
Az orosz Nyomozati Bizottság (SZK) nyomozói jelenleg tanulmányozzák az iratokat, és kihallgatják a szerencsétlenül járt Tu-154 felszállását előkészítő vezetőket, repülésirányítókat. Kimerítő intézkedések folynak a történtek körülményeinek tisztázására – mondta a TASZSZ orosz állami hírügynökségnek Szvetlana Petrenko, az SZK szóvivője. A szerencsétlenség ügyében az SZK bűnvádi eljárást indított a légiközlekedés biztonságának megsértése címén.
A minisztérium a szocsi laktanyában operatív nyomozó csoportot állított fel az SZK katonai nyomozati osztályának és a Déli Katonai Körzet katonai nyomozóinak részvételével.
Találtak egy holttestet
A szerencsétlenség színhelyén jelenleg a védelmi minisztérium négy hajója és öt helikoptere valamint több pilóta nélküli repülőgép tartózkodik, és további erőket terveznek bevetni a kutatási munkákba – közölte Igor Konasenkov vezérőrnagy, a tárca szóvivője.
A mentőszolgálatok a szocsi partoktól másfél kilométernyire megtalálták az egyik áldozat holttestét, valamint személyi tárgyakat. Túlélőkről egyelőre nem történt említés. A holttestet kiemelték az egyik mentőhajóra – közölte Konasenkov vezérőrnagy.
Tájékoztatták Putyint
Vlagyimir Putyin orosz elnököt tájékoztatták a történtekről – közölte Dmitrij Peszkov Kreml-szóvivő. Szergej Sojgu orosz védelmi miniszter videokonferencián tárgyal a hadsereg vezetésével a kutatás és mentés megszervezéséről.
Egyelőre nincs szükség arra, hogy Vlagyimir Putyin elnök külön utasításokat adjon ki a Szocsinál lezuhant orosz katonai gép szerencsétlensége kapcsán – jelentette ki vasárnap reggel Dmitrij Peszkov, az orosz államfő szóvivője.
„Egyelőre nem áll a rendelkezésünkre pontos értesülés, a mentőszolgálatok végzik a munkát, nincs szükség semmilyen pótlólagos utasításra. Van külön forgatókönyv az adott esetekre, eszerint folyik jelenleg is a munka” – mondta Dmitrij Peszkov. A szóvivő hozzátette: egyelőre annyi ismert, hogy a Szocsiból a Szíriába tartó és vasárnap hajnalban felszállás után a Fekete-tengerbe zuhant Tu-154 típusú gépen az Alekszandrov együttes zenészei, katonák és újságírók utaztak.
Az orosz Nyomozó Bizottság a repülésbiztonság megsértése, illetve arra való előkészület címén bűnvádi eljárást indított a gép lezuhanásának ügyében – közölte a TASZSZ hírügynökséggel Szvetlana Petrenko, a bizottság szóvivője.
A RIA-Novosztyi orosz hírügynökséget tájékoztató rendvédelmi vezető szerint a gép műszaki meghibásodása vagy a pilóta hibája okozhatta a szerencsétlenséget.
Nem volt esélyük a túlélésre
A gép manővert hajtott végre a Fekete-tenger felett és lezuhant – jelentette a Rosszija 24 hírtelevízió tudósítója.
Vasárnap reggel a TASZSZ a krasznodari terület mentőszolgálatának egy forrására hivatkozva jelentette, hogy eltűnt a radarképernyőről az orosz védelmi minisztériumnak a szíriai Latakiába tartó repülőgépe röviddel azután, hogy felszállt Szocsiból. A védelmi minisztérium tájékoztatása szerint a Tu-154-es típusú utasszállító a szocsi városigazgatásához tartozó Adler város repülőteréről szállt fel közép-európai idő szerint hajnali 3 óra 40 perckor.
A Tu-154 fedélzetén tartózkodóknak gyakorlatilag nem volt esélye a túlélésre – mondta az Interfaxnak a mentőszolgálatok jól értesült munkatársa.
Rossz a típus baleseti statisztikája
A Tu-154-est nemrég vonták ki a kereskedelmi forgalomból Oroszországban, de Iránban és Észak-Koreában még repülnek. Az orosz védelmi minisztérium ugyanakkor még mindig használ ilyen gépeket, noha a típus baleseti statisztikája meglehetősen rossz: közel harminckilenc katasztrófát jegyeztek fel.
A Tupoljevvel, valamint hasonló korú Il-62-es gépekkel zajlik a szíriai orosz katonai kontingens személyi állományának váltása. Volt, hogy a Kaszpi-tengeren, Iránon és Irakon keresztül vitték őket a latakiai bázisra, de volt, hogy Belaruszon, Lengyelországon, Szlovákián, Magyarországon és a balkáni országok légterén keresztül, nagy kerülővel.
Nevezetes katasztrófa volt a Tupoljev „nagyvassal” a Malév rejtélyes 1975-ös vesztesége Bejrút előtt, egy orosz gép ukrán légvédelem által történt lelövése, illetve Kaczynski lengyel elnök delegációjának szmolenszki tragédiája.
Forrás: mno.hu