Teljesülhet az elemzők várakozása, hogy 2016 egészében 5 százalékkal vagy afölött emelkedik a kiskereskedelmi forgalom. Az erőteljesen növekvő ágazat, amelynek év végi csúcsszezonja különösen jól sikerült, jelenleg a gazdaság motorja – hangzott el az M1-en.
Valószínű, idén sem lesz oka a panaszra a boltosoknak, a kiskereskedelem forgalma 2013 óta folyamatosan növekszik, három éve 0,9, két éve 5,2, tavaly pedig 5,5 százalékos volt a bővülés, és várhatóan idén is pozitívan alakulnak az adatok – véli Szilágyi Béla gazdasági szakújságíró.
A csúcshónapokat még nem számolták
Az elemző az M1 Ma délután című műsorában hangsúlyozta, hogy a 2016-os év első tíz hónapjában 4,7 százalékos volt a növekedés, amihez hozzá kell számítani, hogy a kiskereskedelem számára az év vége, november, még inkább december jelenti a csúcshónapokat, a boltosok ekkor könyvelhetik el a legnagyobb árbevételeiket. Teljesülhet tehát az elemzők azon várakozása, hogy 2016 egészében 5 százalékkal vagy afölött emelkedik a kiskereskedelmi forgalom – tette hozzá.
Szilágyi Béla szerint a prognózisokat erősíti, hogy idén decemberben 2015 utolsó hónapjához képest, amikor a vevők 950 milliárdot költöttek a boltokban, tovább nőtt a kiskereskedelem forgalma, és elérte, sőt lehet, hogy meghaladja az 1000 milliárd forintot. Az ünnepi asztalokra és ajándékokra nagyjából 90-90 milliárdot költöttek a fogyasztók.
Nagyon mentek a tartós fogyasztási cikkek
A karácsonyfák alá nagyjából ugyanazok az ajándékok kerültek, mint tavaly vagy tavalyelőtt, vagyis szórakoztató elektronikai, számítástechnikai termékek, játékok, könyvek, illatszerek. Mint minden esztendőben, idén is voltak kifejezetten az adott évre jellemző slágertermékek. Tavaly az okostelevíziók mentek nagyon, idén az okosórákat, a drónokat és a virtuális szemüvegeket keresték leginkább – tette hozzá.
Látványosan bővült idén a tartós fogyasztási cikkek – mint a műszaki, elektronikai cikkek, illetve a bútorok – forgalma. Megugrott az internetes kereskedelem forgalma is, amely tavalyhoz képest 30 százalékkal nőtt, és elérte a 300 milliárd forintot. Ennek egyik oka, hogy az emberek egyre jobban bíznak az internetes kereskedőkben, és már olyan termékeket is beszereznek a webáruházakban, például élelmiszereket, amelyeket korábban nem. Ezen kívül folyamatosan bővül az internet elérhetősége, és mind több embernek van okostelefonja, vagyis pár perc alatt mindenki ki tudja választania számára kívánatos terméket.
Több oka is van
Szilágyi Béla szerint a kiskereskedelmi forgalom 2016-os növekedését több tényező is segítette a kiskereskedelmi forgalom növekedését. Ezek egyike, hogy a személyi jövedelemadó kulcsa 16-ról 15 százalékra csökkent, ami nagyjából 100 milliárd forintot hagyott a fogyasztók pénztárcájában. Emellett folyamatosan emelkedett a foglalkoztatottság, ma már 4,4 millió embernek van munkája, vagyis egyre többen élnek meg bérből és fizetésből, és egyre kevesebben segélyből. A talán legfontosabb ok pedig az, hogy a reálbérek idén mintegy 7-7,5 százalékkal nőttek, ami szintén fogyasztásra ösztönzött – mondta az elemző.
Most ez a gazdaság motorja
A kiskereskedelem bővülése, vagyis a növekvő fogyasztás pörgeti a gazdaságot, egyre több megrendelést ad az iparnak és a mezőgazdaságnak. A kereskedelem részarány a GDP-ben tavaly 10 százalék körül alakult, idén pedig elérheti a 11 százalékot.
Az első háromnegyed évben a magyar GDP 2,1 százalékkal nőtt, amihez a mezőgazdaság 0,6, a feldolgozóipar 0,2, míg a kiskereskedelem 1,2 százalékkal járult hozzá. Nyugodtak ki lehet tehát jelenteni, hogy a gazdaság hajtómotorja ebben a pillanatban a kiskereskedelem.
Jövőre folytatódik
Szilágyi Béla szerint a kiskereskedelem bővülése várhatóan jövőre sem áll meg, és megint eléri majd az 5 százalékot. Az okok között sorolta fel, hogy sikerült megállapodni a minimálbér és a garantált bérminimum 15, illetve 25 százalékos emeléséről, aminek hatására a verseny- és a közszférában 10 százalékos átlagos bérnövekedés várható. Azt is hangsúlyozta, a reálbérek folyamatosan nőni fognak jövőre, még úgy is, hogy az ideinél valamivel magasabb inflációval lehet kalkulálni, valamint egyre olcsóbbak és egyszerűbben hozzáférhetők a lakosságnak nyújtott hitelek. Ráadásul az áfacsökkentések is a fogyasztást ösztönözhetik, hiszen a baromfihús, a tojás és a friss tejre rakódó általános forgalmi adó is 5 százalékra esik – mondta ez elemző.
Forrás: hirado.hu