Egyeztetésre hívták össze a dél-somogyi települések polgármestereit az épülő M60-as gyorsforgalmi út ügyében, a találkozóra még tavaly ősszel került sor, de az érintettek azóta sem tudtak meg többet arról, hogy milyen ütemben haladhat a várva várt beruházás megvalósítása. A tervezéssel kapcsolatos megbeszélések lezajlottak, mondta erről Villányi László, darányi polgármester.
– Magáról az M6-os autópálya tovább építéséről nincs információnk, az M60-as gyorsforgalmi út kétszer két sávos nyomvonalával megismerkedhettünk. Nyilvánvaló, hogy a 6-os út jelenlegi szakaszának a felújítása lenne a számunkra üdvözítő, de a látott tervezet alapján az út Szentlőrincnél egészen más irányt vesz – értékelte a saját települése szempontjából a terveket Villányi László.
Ilyen körülmények között senki sem akar befektetni
Nem vitatható, hogy a gyorsforgalmi út és az autópálya biztosította elérhetőség hatalmas előnyt jelentene a hátrányos helyzetű térségnek. A környékbeliek egyöntetűen utasítják vissza azokat az értékeléseket, miszerint a térségben kihasználatlan maradna az új autópálya, és így túl drága lenne az M6-os folytatása, hiszen átlag napi 1200 autónak 48,7 milliárd forintból építenének sztrádát. Ellenkezőleg: a dél-somogyiak úgy vélik, hogy az autópálya hiánya telepedett rá a térségre eddig, és akadálya volt a fejlődésnek.
– Nem jönnek a beruházók, ha olyan marad a közlekedés, amilyen most. Ha valaki egy délután autóba ül, és végigjárja a környéket, láthatja a saját szemével, hogy milyen: katasztrofális – foglalta össze a darányi helyzetet a polgármester, aki az út kihasználatlanságának vádját is cáfolta. – Hatalmas járműszerelvények robognak át a községben, hogy rázkódnak az épületek, megrepedeznek a falak. Nyilvánvaló, hogy nem ekkora mértékű kamionforgalomra tervezték a jelenlegi útszakaszt, ezért egy elkerülő útra is szükségünk lenne.
Közös érdek lenne pedig
Minden barcsi vállalkozónak az az érdeke, hogy megépüljön az új út, erősítette meg Kocsis Ferenc, a barcsi Vállalkozói Központ vezetője, hiszen jelenleg 3-3,5 óra alatt lehet eljutni a fővárosig, és több mint egy óra alatt Pécsre. Sokat lendítene a környékbeli vállalkozók helyzetén a könnyebb és gyorsabb közlekedés.
– Hogy mennyivel növekedne meg a forgalom, azt nem tudni, de ha a rácsatlakozás elkészül Horvátország felé – amivel a határ túloldalán elég jól állnak –, már nemcsak arról szól a történet, hogy el lehet jutni Barcsig, hanem a horvát tengerparttal és Dél-Európával is összeköttetés teremtődhetne – mondta Kocsis Tibor. – Egy közös kormánytalálkozó után megállapodás született az autópálya építéséről, akkor rámozdultak a horvátok. Elkészült a verőcei elkerülő út is, de mostanában leálltak a fejlesztéssel, és nem tudni, tárgyalnak el a folytatásról.
Ki marad így ott a következő emberöltőre?
A barcsi vállalkozások sűrűsége a megyei átlagnak megfelelő, tette hozzá Kocsis Tibor, de hogy újabbak telepedhessenek meg, nagyon fontos, hogy tervezhető legyen az utazás. A Pécsre vezető utat a nyáron másfél óra alatt lehetett megtenni, mert az út kivezető szakaszán építkezés folyt, ezért hosszabb ideig tartott, amíg ezen átvergődtek az autósok.
A háttérben folyó munkákat üdvözölte Reiz Tamás, Potony polgármestere is, aki szerint rendkívül fontos, hogy a hátrányos helyzetű, leszakadóban lévő térséget úthálózattal kössék be egy fejlettebb régióba, mert ha nem így történik, harminc év múlva nem sok ember marad arrafelé, vélte. A tervek szerint az M60-as gyorsforgalmi utat 2018-ban kezdik el építeni egyszerre két irányból, Pécs és Barcs felől.
Zenét csiholnak az aszfaltból
Szilveszterkor a Republic szolgáltatta a zenét a kaposvári Kossuth téren vígadóknak, de arra még várni kell, hogy az együttes dala felcsendülhessen az új 67-es út aszfaltján. A nyáron állt elő a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. azzal az ötlettel, hogy aszfalttörténeti ritkasággal gazdagítják a hazai, jelesül a somogyi úthálózatot. A 2×2 sávos gyorsforgalmi úttá bővülő 67-es főút Kaposvár felé vezető szakaszán egy zenélő részt alakítanak ki, közölték. Az eljárás lényege, hogy az aszfalt felső rétegét gyémántvágóval bemetszik kereszt irányban. A keletkező hang magassága a barázda mélységétől és egymáshoz viszonyított távolságától függ. Az aszfalton fekvő kottára hajtó autó utasai hallhatják a dallamot. A Republic 67-es úton című slágere csendül majd fel. Ezt a formabontó útszakaszt 2019-re tervezik elkészíteni.
Forrás: sonline.hu