40 éve, 1976. december 31-én zárták be a Nagyatád-Barcs vasútvonalat, de a Kaposvár – Almamellék – Szigetvár vonalon is ekkor szűnt meg a vasúti közlekedés.
A Dél-Dunántúlon több vasútvonalat építő Somogyvármegyei Egyesült HÉV társaság által épített a vonalak megépítéséhez a környező települések nagybirtokosai anyagilag jelentős mértékben hozzájárultak. Az MSZMP Politikai Bizottsága által jegyzett, az Országgyűlés által elfogadott 1968-as közlekedéspolitikai koncepció azonban megpecsételte több vasúti mellékvonal sorsát is térségünkben. 1968-1982 között összesen 634 km normál és 360 km keskeny nyomtávolságú, valamint 672 km gazdasági vasútvonalat számoltak fel Magyarországon. A gazdasági számítások során igyekeztek előre a vasút gazdaságtalanságát bebizonyítani a közúttal szemben, akár valótlan költségek felszámításával is.
2016. december 31-én, a Kaposvár – Szigetvár vasútvonal megszüntetésének kerek negyvenedik évfordulója alkalmából Lepesi Zoltán László, Németh Péter és Tóth Bálint vasúttörténeti rendezvényt szerveztek Almamellékre. A rendezvény első számú témája a negyven éve felszámolt Kaposvár-Szigetvár vasút volt, de a szintén 1976. december 31-én megszüntetett Nagyatád – Barcs vonalszakasz és az 1979. december 31-én bezárt Kaposvár – Barcs vasútvonal is szerepelt az eseményen.
A programok délelőtt 10 órakor kezdődtek az almamelléki vasútállomáson. Lepesi Zoltán László, az utolsó előtti almamelléki állomásfőnök fia röviden ismertette az állomás történetét, valamint sor került az épületre elhelyezett emléktábla felavatására. Ezt követően az érdeklődők számára lehetőség volt az almamelléki kisvasúttal utazni Sasrétre, ahol a turisztikai komplexum egyik, közelmúltban felújított épületében folytatódtak a programok. Sasréten 11 óra 30 perckor kezdődtek az vasúttörténeti előadások. Majdán János, Erdősi Ferenc valamint Kovács Árpád egyetemi tanárok, továbbá Lepesi Zoltán László ismertették a felszámolt vasútvonalak kiépítésének, üzemeltetésének, valamint megszüntetésének történetét.
A megemlékezésen Ander Balázs országgyűlési képviselő is részt vett, aki köszöntőjében feltette a kérdést, van-e összefüggés a térséget érintő négy évtizedes vasúti infrastruktúrarombolás és a mellékvonal-bezárások által sújtott környékbeli járások gazdaságilag-szociálisan elmaradott állapota között.
Aki ott volt az előadásokon, egyértelmű választ kaphatott a felvetésre. A vidék és a vasút sorsa bizony ezer szállal összekapcsolódott.