Közéleti abszurditások iránt fogékony, mesélőkedvű olvasónk küldte be az alábbi történetet. Nekünk pedig megtetszett, s ezért le is közöljük. Bármiféle hasonlóság valós személyekkel csakis a véletlen és a képzelet műve lehet…
I.
Hol volt, hol nem volt, ott, ahol a kurtafarkú malac túr, volt egy falu, ahol a polgármester büntetlenül csinálhatott bármit. Építtethetett, osztogathatott, fosztogathatott, intézkedhetett, elérhetett a keze mindenhová, egyszóval törvényen felül állhatott.
Nem kellett hozzá más csak egy igazán jó összetételű, mindenre bólogató, csak a saját érdekeit néző önkormányzati testület, egy hasonló alpolgármester, mindenről tudó, de hallgató hivatali dolgozók, valamint egy ilyen hasonló politikai helyzet, mint ami most is van az országban. Na meg persze kis összefogás, gyerekkori barátság, érdekektől összefonódó rendőrség és vállalkozási szféra, mondhatni egy kis korrupció.
S hogy mindezt miért mesélte nekem öregapám? Ha végigrágják magukat az alábbi sorokon, talán Önök is látni fogják kedves olvasóim.
Következzék hát néhány történetfoszlány a teljesség igénye nélkül.
II.
A faluban azt csiripelik a verebek, hogy régebben volt egy rendőrségi vizsgálat a Polgármester ellen, aki akkor még egy egyesületnek hívott megyei politikai formációban focizott, de nem vezetett semmire ugyanis nem találtak hibát a rendőrök az ügyben.
A verebek szerint következők történtek:
A faluban élt egy vállalkozó, akinek kamionjai voltak s ezekkel a járművekkel az Önkormányzatnak illetve a Polgármesternek hordott kavicsot. A vállalkozó úr azonban nem fizetett a járművek után gépjárműadót, hanem annak értékében készpénzfizetési fuvarszámlákat állított ki az Önkormányzat részére, amit le is igazoltak neki. Az Önkormányzat felvette ezeket az összegeket a saját számlájáról majd csekket állított ki az Úr adójáról s azt a postán befizette a saját számlájára. Hát egész hivatalos a dolog ráadásul szabályos is!? Miután ez kiderült lett is belőle csúnya vita a testületi ülésen, de arról már a rendőrség nem hallgatott meg mindenkit csak néhány bennfentest. Az is elkerülte a figyelmüket a fáma szerint, hogy a számlákon lévő távolságok ugyanazok voltak csak éppen a fuvardíjak az egyik számlán fele akkora összeget mutattak, mint a másikon egy fordulóra vetítve. Az már fel sem tűnt a rendőrségnek, hogy mondjuk, esetleg megkeressék a hozzá tartozó kőről is a számlákat. A csúnya verebek szerint ilyen arról az időszakról nem is létezett. Hát ugye, ezt nem is tudom, minek hívják?! Lehet, hogy az Önkormányzat orgazda!?
III.
No, kérem a csiripelő verebek szerint azóta elszabadult a pokol. A legutóbbi választáskor olyan lakcímről szavaztak, ahol még ház sem létezett. Mindez a polgármester tudtával. Építkezik az Önkormányzat folyamatosan, no meg a „vezetés” is. Kint a kertben kacslábon forgó házikó, mellette halastó meg fémvázas tároló. Az önkormányzat is épül ilyen tárolót így egyszerűbb és olcsóbb. Jön a vasanyag hozza a fuvaros felét lerakják a hivatal udvarában a másik felét a kertben, így van ez jól. A házikó fennmaradási engedélye is érdekes a jó szomszédi viszony érdekében tanúsították, hogy ez az épület már nagyon régi, messzi távolban építették, valamikor akkor tájt, amikor több pályázat is volt a faluban, akkor készült egy harangláb is, s a verebek azt csiripelik ugyanaz a vállalkozó működött közre mindegyiknél. Ebből az időből sok mindent csiripelnek térkőről, elmaradt kötbérről. Apropó az Önkormányzat elengedheti a kötbért!? Építkezik az alpolgármester is. Kerítést csinál, valószínű a fuvart a közeli városból, amit az önkormányzati traktorral oldott meg biztos befizette a falu számlájára úgy, ahogy a polgármester a bérleti díjat, amikor az Önkormányzat pótkocsiját használja. No meg a falubusz bérleti díját, amikor a Balatonra utaznak szőlőért a falu pénzén!!
De ne szaladjunk messzire, hisz az építkezésnél maradva szépül a falu térkőből járda készül, a járda felett helyenként nagyon helyesen világítás. Az esti fényből szűrődő világításnál is lehet látni a közel fél focipálya területnyi tavat, amit egy nagyon adakozó cég ingyen nem félreértés, teljesen ingyen készített el. Valószínű szíves örömest adott ehhez engedélyt a” bányakapitányság” vízügyi hatóság, építésügyi hatóság talán még a természetvédelem is örült ennek a „tőzeg tónak”. Nem igazán veszélyes, oly négy méter mély igaz mostanra az iszap valószínű több, mint a víz. Nyáron kicsit büdös, de a miénk!
A tervezett malomkerék és a sétány ugyan hiányzik, de majd egyszer… Az sem számít, hogy a járda alatt az árokból valamint a vízműtől a mosóvíz egy csövön keresztül a tóba kerül. Kiönteni nem tud, hisz egy másik csövön a patakba engedik a fölösleget. Ki van ez találva. Nem szennyezi a környezetet! Ugyan ez van a játszótér mögötti ideiglenes hulladéklerakóval is. Egy időben az építési törmeléket is oda hordták, a kiválogatott téglát elosztották a többit ledarálták, majd különböző utakra hordták!?
A maradék jó lesz helyben töltésnek, majd a föld eltakarja. Legalább a játszótérrel közvetlen szomszédságú rész „szép” lesz. Azt mondták nekem, hogy az építési törmelék veszélyes hulladéknak minősül. Igaz lehet!?
IV.
Haragszanak a verebek azért is, mert az Önkormányzat rengeteg fát kivágott dűlőutak mentén. Ez a fa hosszú-hosszú évek óta bekerül az Önkormányzat udvarába vagy máshová.
Azt csiripelik, hogy kamionok nem az Önkormányzat udvarára hordják. No meg a hat és tíz méteres rönköket sem, pedig vettek egy gattert, talán deszka hegyek lesznek majd!? Valahol! Abból a fából fűtik az intézményeket. Az iskolát is, pedig az már nem a falu dolga lenne. Vagy igen?! Ha igen, biztos jó bevétel a falunak.
Az alpolgármester odafigyelhetne „köbözhetne” jegyezhetné, hogy mennyi, amit kivágnak, mennyi, ami beérkezik és mennyi, ami nem. Talán a tiszteletdíja feletti fizetéséért megtehetné. Kíváncsi lennék a bevételezésre és kiadásokra ennek könyvelésére. Van ilyen, mert a verebek szerint ilyen nincs. Hát ennyit a számvitelről. Azért örülök, hogy az alpolgármesternek jutott fizetés a falu pénzéből, talán a szociális keretből!? Vagy az egyéb bevételekből!? Valószínű ebből sikerült megvennie az év végi rászorulóknak kiutalt fát. Igaz, előző évben is ezt csinálta. Pedig Ő volt az első, aki azt mondta, hogy aki eladja, a fát az többet nem kap. Hát úgy látszik Ő kivétel ez alól. Az már csak hab a tortán, hogy Ő is kap szociális fát az övét az önkormányzati dolgozók felfűrészelik, elhasogatják, úgy viszik a házához. És ha nem az övé, akkor kié? Rokkantnak, rászorulóknak miért nem így viszik?! A verebek szerint szégyellhetné magát ám ez itt ismeretlen dolog.
És ha már a fánál maradunk hát mostanság van vele gond bőven. Történt mostanában, hogy a szomszéd faluban lakó nevezzük erdészeti vállalkozónak – a mi kedves polgármesterünk gyerekkori ismerőse, – jelenleg is barátja – a rossz állapotban lévő erdőjét vagy annak nagy részét fa darálékként értékesítette. Ennek elszállítása és hordása hatalmas kamionokkal történik, ezt a szomszéd falu útján nem engedélyezték, ezért több kilométert utaztatta, Döbrögifalvára hordatta a darálékot, s innen vitték kamionokkal tovább. Vihették volna az állami erdőgazdaság útján másfelé, de a csiripelő verebek szerint ők sem járultak hozzá. A falu útjai 7,5 tonnával behajtani tilos táblával vannak védve kiegészítő táblával ellátva, amin a következő felirat „Kivéve Önkormányzati engedéllyel”. Na már most, ha ez nincs külön beszabályozva helyileg, akkor egy írástudó szerint útvonal engedélyt kell kiállítani ezekre az alkalmakra, ami illeték köteles, tehát állami bevétel. Aztán a helyi Önkormányzatnak van közterületfoglalási rendelete, ami meghatározza, hogy négyzetméterenként a terület használásáért mennyit kell fizetni. Mint a könyvtár előtti használtcikk árusnak. Ez is bevétel a falunak. Illetve csak lenne, ha a Polgármester Úr „szóban” nem ad ezek alól felmentést barátainak, ismerőseinek most már hosszú-hosszú évek óta.
Nálunk a Polgármester ezt is megteheti a törvény és rendeletek felett áll!? Lehet, hogy itt milliókról van szó. Minek nevezzük ezt?
Csiripelték a verebek, hogy volt ebből kifolyólag valami feljelentés, de hát azt is csiripelték, hogy ebből sem lesz semmi, hisz a vállalkozó gazdag a polgármester barátja, na meg a lányának rendőr udvarol meg azt is, hogy az egyik magasabb rangú nyomozónak másodállásban erdészeti vállalkozása van rakodógéppel fakitermelő brigáddal meg mindennel együtt. Az nem igazán számít, hogy a falu útjai tönkre mennek pl.: Petőfi utca alap nélküli nem 40 tonnás kamionokra találták ki. Mára már úgy néz ki, mint a mozaik szét fog esni, hogy az itt épült házak zöme homokra és tégla alapra épült. nem használ nekik az állandó rázkódás, hogy esetleg ha gond lenne, valakivel a dűlő utakon nem tudna kimenni a mentő. A lényeg, hogy a csemetekert felé ne járjanak, ezért aztán elkészült nagy hirtelen a Dózsa út.
V.
Aztán csiripelték a verebek azt is, hogy a faluban működő szociális ellátásról is hamar ki lehet kerülni, elég hozzá, hogy ne kérjen valaki ebédet a konyháról. Ha nincs ebéd, akkor nincs segítségnyújtás – mellékelten a konyhát vállalkozó üzemelteti- A fél lábú embernek innentől nincs kaszálás, fa behordás, hólapátolás nincs semmi. Apropó hólapátolás! Kaptam egy levelet a Polgármester Úrtól, amibe 2016. –os helyi rendeletre hivatkozva figyelmeztet az ingatlanom előtti járda hómentesítésére, jégmentesítésére ennek elmaradása esetén 200.000 forint büntethetőségre. Mielőtt ezt az értesítést kiküldte, elgondolkodhatott volna azon, hogy mondjuk a Kossuth utca elején a „kivilágított sétány” térkőből készült járdáját (Önkormányzati terület) valamint az önkormányzati utakat, buszmegállókat jég mentesíthette volna. Vagy ez alól is szóbeli felmentést adott az Önkormányzatnak? Apropó megoldást ajánlok: A Polgármester Úr és az Alpolgármester Úr fiatal erős emberek. Ha a saját ingatlanjaik előtt eldobálnák a havat a járdáról és jég mentesítenének, akkor az ott felszabaduló közhasznú munkásoknak lenne ideje megoldani a máshol felmerülő problémákat. Talán még a féllábú rokkant előtt is. Ha nem, hát a rokkant ember majd egy évig összegyűjti a fogyatékossági támogatását és kifizeti a büntetést. Azért örülök, hogy a dörgedelmes írás után ők is elkezdték tenni a dolgukat igaz néhol kissé furán. Az önkormányzati utak csúszásmentesítését nem rajzszegekkel, rozsdás szegek kiszórásával (hamuban voltak) kellene megoldani! Így a szegeket összeszedő 6-8 ember is tudott volna valami mást csinálni. Nem igazán értem, hogy egy ebéd elmaradása miért lehet a segítségnyújtás megvonásához indok. A másik oldalon meg osztogatunk: ingyen kerítés építés anyagostól, emberestől több helyen a falun belül és kívül. Mondjuk két udvar a faluban valamint az alpolgármester egyik birtoka körül – itt termesztik a tököt, aminek a magjából olajat készítenek – a Polgármester birtokának egy részét ahol a burgonyatermesztést folytatják.
A burgonyából osztottak is a faluban, tettek hozzá hagymát is a maradékot pedig az alpolgármester pincéjébe hordták. De hol van az említett tökmagolaj abból évek óta nem látott a falu semmit. Pedig pénzbe kerül, literje 4000 forint is lehet. Fuvar a szomszéd megyébe tökmaggal, majd vissza az olajjal!?
VI.
No, de egy pillanatra térjünk vissza a kaszáláshoz. Ugye, a féllábúnak nem jár ilyen segítség sem, de az alpolgármesternek minden alkalommal lekaszálják a birtokait és utána összegereblyézik a közhasznú asszonyok. Ez igen, ez helyénvaló!! A polgármester úr is elgondolkodhatna, hisz éveken keresztül a faluban kaszált füvet feldobáltatta a dolgozó közhasznúakkal, az önkormányzat gépjeivel a csemete kertjébe vitette, összerakatta és komposztot csináltatott. Ment ez nagyon sokáig, még akkor is, amikor az önkormányzatnak már saját kertjei voltak. Oda nem lett volna jó a komposzt? Persze az istállótrágya ára igencsak megnőtt, így egyszerűbb és olcsóbb a csemete. Azt is csiripelik a verebek, hogy mivel nagyon jól dolgoztak az elmúlt évben (2016.) a hivatalban ezért jutalmat osztottak, állítólag mindenki kapott. A képviselő-testületi tagok állítólag 50.000 forintot fejenként. Gondolom, az alpolgármester többet a polgármester még többet. Azt is csiripelik a verebek, hogy volt egy képviselő, aki nem vette fel az összeget, talán neki volt önkritikája?! Jaj, majdnem elfelejtettem nem csak ők kaptak jutalmat, hanem a Polgármester Úr jutalmazta a közhasznú dolgozókat is köröm pörkölt, burgonya és bor – kell majd a szavazótábor – volt, akit 28.000 forinttal kit 5000 forinttal attól függ, hogy ki milyen közel volt a tűzhöz!? Vagy ki milyen anyagi körülmények között él!? Ezt nem lehet tudni. Érdekesség az egészben, hogy az önkormányzati rendeletben meghúztak egy, egy főre jutó határt 40.000 forintot az e fölötti jövedelemmel rendelkezők nem kaphatnak segélyt, normatív lakás fenntartásit stb. megszavazta a testület!? Na, most ugye a kiosztott jutalmakról a pénz átvételét alá kellett írni. Kiderült, hogy egyéni segélyként szerepel és a szociális bizottság elnöke írta alá. Valószínű felső utasításra. Igen, de van, olyan ahol leírják, hogy azért kapott, mert 22.800 forintból él! Na, ezt ki érti!? Hisz ő több hónapja (kb. 8 hónap) dolgozik és 52.000 forintot visz haza!! Van olyan is, akinél a család 1 főre jutó jövedelme akár meghaladja a megállapított összeghatár többszörösét. No, akkor milyen alapon van segély, jutalom? Közel vagyok a tűzhöz távolabb, csalunk, nem csalunk, hűtlenül kezelünk vagy csak hanyagul, korruptok vagyunk vagy csak barátok. Kinek az érdekeit is képviseljük, a faluét vagy kizárólag csak a sajátot? Becsület vagy becstelenség. Rengeteg kérdés vár válaszra. Hát válaszoljon mindenki saját belátása szerint.
És képzeljék el ez a csiripelés csak egy verébrajtól származik. Mi lenne, ha meghallgatnánk a többit is. Higgyék, el ők is tudnának ennyit csiripelni. Azért kíváncsi lennék, hogy a leírtakra felfigyel-e egyetlen hatóság vagy annak prominens képviselője, történik-e valami, vagy úgy csinál mindenki, mint a strucc, homokba dugja a fejét?!
anonymus