Otthon / Egyéb / Iskola nélkül se munka, se jogsi, se megbecsülés

Iskola nélkül se munka, se jogsi, se megbecsülés

Rengeteg ember van még mindig, aki a nyolcadikat sem járta ki, mert nem találta a helyét az iskolában. Így csak a napszám marad. Számukra indult a Lehetőségek Iskolája, ahol jókedvű tanárok igyekeznek elérni, hogy már felnőttként, de levizsgázhassanak.

  • Na írjátok, a kör görbe vonalak által határolt síkidom.
  • Mi? Görbe?
  • Igen, görbe vonalak által határolt síkidom. Nem görbe is van, azt hogy hívjuk?
  • Tó!

Nagy nevetés tör ki a matekórán, a tanár nevet a leghangosabban, majd jókedvűen elmagyarázza, hogy ő inkább egy ellipszisről beszélt.

A tananyag általános iskolai, az óra maga azonban sokban különbözik az általános iskolai tanóráktól. A diákok csak hárman vannak, mindhárman romák, és mindhárman jóval idősebbek annál a kornál, amikor általános iskolába kellett volna járniuk. Egy asztalt ülnek körbe a IX. kerületi polgármesteri hivatal egyik termében.

Lehetőségek Iskolája
Fotó: Magócsi Márton

A három diák nem tűnik unottnak, szorgalmasan jegyzetelnek, a tanár pedig csak nekik magyaráz, együtt nevet velük ha úgy adódik, de csak egy kicsit hagyja elkalandozni a figyelmet, és minduntalan visszatér a körök és a háromszögek világába. “Ez 90 fok, Vágási?” – mondja. 

Az iskolát be kell fejezni, ez nem kérdés

A Lehetőségek Iskoláját a Jézus Társasága Magyarországi Rendtartomány, azaz a magyar jezsuiták működtetik önkormányzati együttműködéssel egyszerre Miskolcon, Budapesten és több kis településen önkéntesekkel. A célja, hogy azokat a felnőtteket, akik korábban kihullottak az oktatási rendszerből, általános iskolai végzettséghez juttassa.

“Az általános iskolát be kell fejezni, ez nem kérdés. Ha ez nincs meg, akkor nem lesz szakmája, jogsija, még takarítónőnek sem veszik fel sehová sem” – mondta az Abcúgnak Csapó Barbara, a Lehetőségek Iskolája programvezetője. Többségében hátrányos helyzetűekkel, elsősorban romákkal foglalkoznak, az elmúlt öt évben közel 250 embernek segítettek végzettséget szerezni.

Lehetőségek Iskolája
Fotó: Magócsi Márton

Jóni Artúr 17 éves, de csak a hetedik osztályig jutott. Amikor kedvenc tanára elhagyta az iskolát, az eredményei leromlottak, nemtörődöm stílust vett fel, többször is bukott, majd teljesen abbahagyta a tanulást. Végül ő maga kereste fel a korábbi tanárát, aki azt ajánlotta, hogy kezdjen el járni a Lehetőségek Iskolájába, így került ő is a hivatali kis terembe matekot tanulni a többiekkel. ”Nyolc általános nélkül semmit nem tudok kezdeni, én pedig autószerelő akarok lenni” – mondta. 

Abbahagytam, mert közbe jött egy munka

“Sokan azt gondolják, hogy miért nem tanultak, amikor iskolába jártak” – mondta a programvezető. Szerinte sokszor ők maguk jobban szégyellik, hogy nem tanultak, mint amennyire mások szigorúak velük ebben a kérdésben. Például amikor egyszer József Attilát tanítottak, és arról volt szó, hogy a költő  a szegénysége miatt nem tudott iskolába járni, egy negyvenes roma asszony elsírta magát. “- Nekem is dolgoznom kellett, azért maradtam ki az iskolából….” –mondta.

Hasonló helyzet gyakran előfordul az iskolában. Ottjártunkkor is éppen azért hiányzott egy hallgató, mert egész hétre alkalmi munkát vállalt, hogy eltartsa a családját. A programvezető elmesélte, hogy egyszer figyelmeztette az egyik tanulót, hogy nem figyel az órán. Később egy másik hallgató kihívta, és elmesélte, hogy az asszony akkor már harmadik napja nem evett, mert elfogyott a család pénze. Végül a Katolikus Karitászon keresztül szereztek adományt a családnak.

Lehetőségek Iskolája
Csapó Barbara programvezető Fotó: Magócsi Márton

“Tavaly már elkezdtem egyszer, de abbahagytam, mert közbe jött egy munka” – mesélte a 21 éves Karcsi. Egy bontásra kellett mennie, napi ötezer forintot kapott, ami jól jött a családjának. Így viszont két héttel a vége előtt otthagyta a Lehetőségek Iskoláját. “Idén már akkor se megyek el, ha most is bejön egy meló” – mondta.

Ezt az iskolát ugyanis be akarja fejezni, nem úgy, mint régen az általánost. “Nem érdekelt annyira, túlkoros voltam a többiekhez képest, otthagytam. 21 éves fejjel nem nehéz az iskola, de akkor az volt” – mondta. Végül az édesanyja beszélte rá, hogy kezdjen el újra iskolába járni. “Nyolc osztály nélkül utcaseprőnek sem vesznek fel” – érvelt. Márpedig Karcsi jogosítványt akar, és egy rendes munkát, ahol “nem napi ötezerért szenved az ember”. Édesanyjával azt beszélték, hogy elszegődik biztonsági őrnek, de ahhoz előbb le kell vizsgáznia, ezért szeretné befejezni az iskolát.

Megadják a kettest, csak azért, hogy ne üljön a nyakukon

A tanárok önkéntesként dolgoznak a Lehetőségek Iskolájában, van köztük református lelkész, nyugdíjas pedagógus és szociális munkás is. Fülöp Zita például a IX. kerületi családmentori irodában dolgozik, de heti egyszer bejár biológia órát tartani. Ő úgy látja, hogy az itteni hallgatók sokkal motiváltabbak, mint egy általános iskolás gyerek. Jobban figyelnek, és fegyelmezni sem kell őket, ami érthető, hiszen maguk döntöttek úgy, hogy visszaülnek az iskolapadba.

Lehetőségek Iskolája
Fotó: Magócsi Márton

“Majdnem minden esetben alsó tagozatos anyaghoz megyünk vissza: négy alapművelet, értő olvasás, helyesírás” – mondta Csapó Barbara. Hiába végezték már el akár a hetedik osztályt is, a tudásuk hiányos. “Sokszor tapasztalom azt, hogy az általános iskolában megadják a kettest, csak azért, hogy ne üljön a nyakukon” – mondta a vezető.

A Loyolai Szent Ignác által lerakott pedagógiai alapokra építenek. Ez elsősorban azt jelenti, hogy személyre szabottan tanítanak, oda mennek vissza tananyagban, ahol elakadtak annak idején. Minden tantárgyból azt hangsúlyozzák, ami a hétköznapi életben is hasznos. “A kovalens kötést értelmetlen megtanítani kémiából, de azt már muszáj, hogy a sósavat ne öntsék rá a hypóra. A vizsgán azért nem babra megy a játék” – mondta.

Lehetőségek Iskolája
Artúr, Karcsi és Zsolt, a matektanár Fotó: Magócsi Márton

A végzettség megszerzése pedig a saját önbecsülésük számára is fontos: egy édesanya onnantól bátrabban kéri számon a gyerekétől, hogy miért nem tanul, egy apának pedig tekintélyt ad.

Alízt a párja édesanyja vette rá, hogy szerezze meg az általános iskolai végzettséget, de már otthon is kezdett ciki lenni, hogy nem fejezte be a sulit. A családban ugyanis mindenki megcsinálta, csak ő lóg ki. Ezért Karcsival és Jóni Artúrral együtt ő is beiratkozott, és ha minden jól megy, júniusban le is vizsgázik, hogy aztán elkezdhessen állásokat nézni. Édesanyja pénztáros, ő pedig pultos szeretne lenni. 

“A lehetőségek Iskolája egy olyan hely, ahol mindenki megkapja azt a tiszteletet, ami emberként jár neki. A motiváció legfőbb eszköze a személyesség, ami nélkül nem lenne sikere a munkájuknak” – mondta Csapó Barbara. Szünet után a matektanár nevetve terelte vissza a hallgatókat a terembe. “Addig kell tanulni, amíg kitart a lendület” – magyarázta, hogy miért sürgeti őket annyira.

forrás: abcug.hu

TG Facebook Comments

About hellodelsomogy

Check Also

Olykor bátorság kimondani az igazságot – Orsós Lajos Barcson

  Különleges vendége volt a közelmultban Barcsnak, Orsós Lajos egy Somogy megyei cigánytelepről került az …

Leave a Reply

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Close
%d bloggers like this: