Otthon / Dél-somogyi hírek / Egy nagyszerű falunap, amely kicsit több is volt

Egy nagyszerű falunap, amely kicsit több is volt

Július 28.-án szombaton a kicsit esős reggel után gyönyörű napos időben Darányba voltunk hivatalosak. Egy falunapra, amely látszólag olyan, mint sok-sok hasonló Magyarországon. A helyi falusi emberek, vendégek, testvértelepülések, helyi és környéki – esetleg országos – potentátok, fellépők, ki-ki költségvetésétől függően van jelen. De! A darányi falunap egy kicsit több és más volt!

Miért is?

 

A kiválóan megszervezett falunapon volt egy olyan adalék, amely az elmúlt 150 évben meghatározó volt a Dél-somogyi vidéken, ugyanis 2018. május 08.-án múlott 150 éve, hogy megnyitották a Pécs – Barcsi Vasutat. Ezzel közel egy időben (1868. szeptember 01.-én) érte el Barcsot a Déli-vasút Murakeresztúr – Barcs vonala. Ezzel Barcs jelentős közlekedési csomóponttá vált. A Pécs-Barcsi Vasút részvényesei vállalták, hogy évi 150 ezer (!) tonna szenet szállítanak a pécsi bányákból a barcsi kikötőbe. Barcson jelentős kikötői kapacitás alakult ki, amely a szén berakásából és az alföldi gabona kirakásából tevődött össze.

. Aki jár Barcson a vasútállomás és a kikötő között, ma is megnézheti a hatalmas gabonaraktárakat.

A darányi vasútállomás ma is az eredeti kinézetében szolgálja a vasutat.

A Pécs-Barcsi Vasút nemcsak a helyieknek volt fontos, hanem tudnunk kell, hogy az 1867-ben alakult független magyar kormány elsőként ennek a vasútnak adta ki az építési engedélyét.

Örömmel tettem eleget a felkérésnek, hogy a Darányi Művelődési házban megrendezett vasúttörténeti kiállítás megnyitásán pár szót mondjak a vasút történetéről. Fontos, hogy emlékezzünk a múltunkra, fontos, hogy tudjunk arról, elődeink mit tettek a környék fejlődéséért. A darányi állomás az akkori több mint 1400 fős településen kívül a környék közel háromezer lakosát szolgálta ki. Rakódó vágányokkal, áruraktárral tette lehetővé a helyi gazdálkodók terményeinek elszállítását. Közel tizenkettő évig Pécsről ezen a vonalon keresztül (Pécs – Barcs – Nagykanizsa) lehetett elérni az ország fővárosát és Bécset. Gyakorlatilag a második világháborúig napi rendszerességgel járt Pécs (Eszék, Szarajevó) és Bécs között gyorsvonat (!), amely pár évig az elmúlt időben is (mint Corvinus IC) közlekedett. Sajnos most már a szombathelyi (soproni) gyorsok is „elszemélyvonatosodtak”!

Ez a vasút még közlekedik és a Dél-somogyi vidéket kapcsolja be az ország vérkeringésébe a maga kissé szegényes módján. Lenne feladat a korszerűsítésére!

A kiállításon a kaposvári Verebélÿ László Vasúttörténeti Egyesület modellvasúttal és vasúti relikviákkal volt jelen – a kicsik legnagyobb örömére a modellvasút kipróbálható is volt.

Fotó: Kemenczei Róbert

A kiállításon megtekinthettük Kovács Tibor, zákányi nyugdíjas vasutas mozdonymodelljeit, közöttük a nagyszerű „Nurmi” becenevű 424-es mozdonyt is, amely rendszeresen járta a most 150 éves vasútvonalat.

Fotó: Kemenczei Róbert

A mozdonyok készítője, Kovács Tibor

Fotó Kemenczei Róbert

A 150 éves vasúttal, a darányi vasútállomással kapcsolatos megemlékezés különlegessé tette a falunapot. A délutáni programok, a kirakódó vásár nagyszerű lehetőséget teremtett a kikapcsolódásra valamennyi résztvevő számára.

Köszönet a szervezőknek!

 

Lepesi Zoltán László

 

TG Facebook Comments

About hellodelsomogy

Check Also

Kadarkút, Babócsa… Vajon a kormánypárti képviselő Szászfalvi László, most miért hallgat?

A jobbikos országgyűlési képviselő ma reggeli bejegyzése közösségi oldalán: Ander Balázs Elátkozott beruházások földje? – …

Leave a Reply

Close
%d bloggers like this: