Mindenképp a régi szokások követőjének kell tekintenünk, amit egyrészt trónkövetelése, másrészt a Saroltnak tett házassági ajánlata bizonyít. Utóbbiból szűrhetjük le azt is, hogy Géza halála után Koppány volt az uralkodóház tagjai közül korban és rangban a “soron következő”. Valamikor 950-960 között születhetett, vagyis Istvánnál jóval idősebb lehetett, ám azt nem tudjuk, a nőül kért Saroltnál ifjabb volt-e, vagy idősebb.
Az István és Koppány közti végső csata 997 őszén nem egy országos felbolydulás volt, egyedül a Dunántúlra koncentrálódott. És “kereszténység-pogányság harcáról” sem beszélhetünk, hanem
csupán az uralkodóházon belüli hatalmi harcról, “leszámolásról”.
Jogos és igazságos igény
Koppány trónigénye értelemszerű és jogos volt a kor többnyire pogány magyarságának felfogása szerint, sőt rá nézve egyenesen kötelező. Még azt is mondhatjuk, igazságos: Koppány nem hagyta magát kisemmizni, egy főhatalmat gyakorló nemzetség steppei nomád hagyományait követve lépett fel az egyeduralomért – írja Szabados György.
Tettét lázadásnak, felkelésnek semmiképp nem nevezhetjük, ezek a jelzők a későbbi győztes álláspontját jelentik. Ha pedig Koppány győz, azonnal egy nagyon komoly problémával kellett volna szembenéznie: a Német-Római Császárság ellenséges fellépésére, a birodalom számára ugyanis a Géza-István vonal volt a keresztény, németbarát politika letéteményese.
Ugyanazt az utat kellett volna járnia
Soha nem tudjuk meg, Koppány miként kezelte volna ezt a válságot, ám az biztos, Magyarország keresztény monarchiává válása a fejlődés megkerülhetetlen állomása volt. A korabeli keresztény környezet vallási türelmetlensége nem tűrt volna egy Kárpát-medencei pogány államot még akkor sem, ha az a lehető legbékésebben viszonyul szomszédjaihoz.
A történész szerint nem igazolható, hogy Koppány győzelme mindenképpen a magyar állam és nép megsemmisülését jelentette volna. Logikai lehetőségként az is fennáll, hogy akár Koppány, akár valamely leszármazottja politikai és/vagy hitbéli meggyőződésből felveszi a nyugati kereszténységet. Szabados kiemeli azt is: István katolikus királysága “szükséges, de önmagában nem elégséges feltétele volt az ország fennmaradásának”.
A kereszténység nyílt elutasítása a hódítók előtt nyitotta volna meg az utat, az országos léptékű vallásváltás kikerülhetetlen volt, bárki is bírja a főhatalmat. Koppánynak a történelem nem adta meg, hogy bizonyítson, de a feltételezést, miszerint uralma a pogány rend, a régi vallás, a szabadság megmaradását hozta volna, a romantikus mítoszok körébe kell utalnunk.
forrás:24.hu