Otthon / Friss hírek / Kiképeztek több száz tanárt, most megszüntetik a tárgyukat – index.hu

Kiképeztek több száz tanárt, most megszüntetik a tárgyukat – index.hu

A Magyar Nemzetben szivárogtatták ki múlt csütörtökön, hogy a magyar közoktatásból kivezetik a mozgókép- és médiaismeret tantárgyat. Az elmúlt években több száz pedagógus szerzett ilyen szakos másoddiplomát, most azonban, hogy végre vannak tanárok, nem lesz tárgyuk. A végzés előtt álló hallgatók dühösek és kétségbeesettek, a magyar tinédzserek pedig a jövőben nem tanulnak majd külön arról, hogy mi a hír és álhír, hogy hogyan lehet szelektálni a hírtengerben, és hogyan fogyasszák tudatotosan és kritikusan a médiát.

A megújított Nemzeti alaptanterv (NAT) szeptemberben lép életbe a tervek szerint, a közoktatást tartalmilag szabályozó dokumentum azonban zárt ajtók mögött készül, a Magyar Tudományos Akadémia is hiába ajánlotta fel segítségét. Az eredeti formájában a kormány által elutasított, de bizonyos részleteiben megmenteni kívánt NAT-ról egyelőre csak szivárogtatásokból tudni, így derült ki az is, hogy nem szerepel benne a mozgókép- és médiaismeret tantárgy. „Mostantól a tudatos médiahasználattal kapcsolatos kompetenciák erősítése átszövi a tantárgyakat, ezeket az ismereteket nem elszigetelten fogják tanulni a diákok” – írta az erősen kormányközeli lap.

Azok a tanárok, médiatanár szakos egyetemi hallgatók és a képzés megmaradásáért a háttérben még mindig lobbizó szakgazdák, akikkel beszéltünk, ehhez nem sok reményt fűznek. Szerintük semmi esély rá, hogy a médiaismeretet érdemben tanítsák majd más tárgyakba illesztve: a tanterv már így is zsúfolt, a mozgókép- és médiaismeret pedig külön szakterület, amihez olyan kompetenciák kellenek, amivel nem rendelkezik zsigerből egy rajz- vagy magyartanár.

Ennek az oktatásához szakmailag és módszertanilag felkészült tanárok kellenek. És sokkal több idő. Csináljuk fordítva: legyenek csak médiaórák, és majd abba beleszőjük a fizikát, matematikát, magyart, történelmet! Na pont ennyire abszurd a dolog fordítva is

– mondta az Indexnek Papp László, a tömegkommunikáció és média tantárgy vezető tanára a kőbányai Szent László Gimnáziumból.

Ebben az intézményben külön média szak működik évtizedek óta, ahol a szokásosnál jóval magasabb óraszámban tanítják ezt a területet. Egy átlagos középiskolában ennél alacsonyabb az óraszám és bizonyára a tantárgy súlya is, de intézményenként nagy különbségek vannak. Sok helyen idáig sem volt ez önálló tantárgy, hanem például a vizuális kultúrába (a korábbi rajzóra) volt beépítve.

Eddig a középiskolák szabadon dönthették el, hogy 9.-ben dráma és tánc vagy média és mozgókép tantárgy lesz-e az órarendben, 11–12.-ben pedig csak annyi volt megszabva, hogy az utolsó két évfolyamon heti két művészeti órának kell lennie – hogy ez ének-zene, rajz vagy éppen média, az iskolán múlt. Ahol jól csinálták (és van, ahol jól csinálják, ahogy nemrég az Abcúg is megmutatta), ott a felsőbb évesek általában örültek neki, hogy valami olyasmit tanulnak, ami a hétköznapjaikhoz közelebb áll.

KAPCSOLÓDÓ
A közélet sem tabu a szegedi tanár médiaóráján

A közélet sem tabu a szegedi tanár médiaóráján

Egy szegedi gimnázium médiát oktató tanárnője szerint az iskola nem rezervátum, a diákoknak meg kell tanulniuk gondolkodni és érvelni közéleti kérdésekről is.

Még elmennek vizsgázni, de nem tudják, minek

Az, ami most történik középiskolai szinten, nyolc évvel ezelőtt már megtörtént az általános iskolákban. A felső tagozatról 2012-ben vezették ki ugyanezt a tárgyat, a médiaismeret akkor az etika- és a mindennapi testnevelésórák bevezetése miatt bukott el. Hivatalos indoklás (még) nincs, de most szintén azt sejtetik, hogy az óraszámért folytatott harc miatt szűnhet meg a mozgókép és média tárgy.

Az általános iskolai kivezetést annak idején nagyon rosszul élte meg az a 700-800 tanár, akik emiatt hiába csinálták meg addigra médiaismeretes tanári továbbképzést. Most ugyanebbe a helyzetbe juthat további 400-500 középiskolai tanár, akik az elmúlt években jellemzően másoddiplomásként végezték el a kétéves szakirányú képzést. A Felvi.hu adatai szerint jelenleg hét magyar egyetemen van médiaismeret tanári szak. Az ELTE-n nappali tagozaton évfolyamonként átlagosan 25-en járnak ide, a szak Gelencsér Gábor egyetemi docens szerint kifejezetten népszerű, a sok jelentkező miatt nem is könnyű bejutni.

Személyesen is érezzük a felelősséget a hallgatóinkért, akik hozzánk hasonlóan a múlt héten tudták meg az újságból, hogy egy olyan szakon tanulnak, amit nem biztos, hogy tudnak majd használni. Nagyon drámai a helyzet

– mondta a filmesztéta az Indexnek. „Aki egy kicsit is jártas a média világában, annak ez abszurd, a médiahasználat tanítása rendkívül fontos a mai világban.”

„Tart a vizsgaidőszak, de mindenki teljesen le van törve, hogy minek tanuljon, ha később nem ér semmit a diplomája, ha nem taníthatják majd a tárgyat” – mondta a hallgatók közötti hangulatról egy negyedéves egyetemista. Balog Zsolt Patrik angol–média szakon tanul Szegeden, és bár mint mondta, az elmúlt hónapokban az egyetemen már pletykálták, hogy kétséges a tárgy jövője, ők is csak az újságban olvasták, hogy mi lesz.

Attól tartanak, hogy ha nem lesz tárgy, amit taníthatnának, a gyakorlatban egyszakosnak fognak minősülni, és így rosszabbak lesznek az elhelyezkedési esélyeik. A szegediek NATpanasz címen csináltak az ügy miatt egy Facebook-oldalt is, de a tanulmányi hivatalt és a tanszéki vezetést egyelőre hiába keresték, ők sem tudnak semmit.

Kíváncsiság és önámítás

„A média az a tantárgy, ami talán a legkurrensebben foglalkozik a hétköznapjainkkal: közösségi médiával, álhírekkel, a ránk zúduló elképesztő információmennyiséggel, amiben nagyon nehéz szelektálni, megkülönböztetni az álhírt a valóditól, a hírt a véleménytől. Kulcsszerepe lenne abban, hogy az ember képes legyen szöveget értelmezni, híreket szelektálni, kíváncsinak lenni a világ jelenségeire, tudatos médiafogyasztóvá válni” – mondta nekünk Csomán Sándor, egy másik hallgató. Szerinte elképesztő, hogy egyik napról a másikra úgy szüntetnek meg egy tantárgyat, hogy arról semmilyen előzetes tájékoztatást nem kaptak, sőt, még most is lehet jelentkezni a jövő szeptemberben induló szakra.

Az, hogy integrálják majd más tantárgyakba, két okból lehetetlen: nincs rá idő, a tanárok így sem végeznek az anyaggal; és nem is világos, hogy egy másik tárgy kontextusában hogyan lehetne ezt tanítani.

A nyilvánosságnak elég azt mondani, hogy ez a téma majd más tantárgyakban megjelenik, de a gyakorlatban egy integrált modult csak úgy bevezetni nem lehet, ez önámítás – mondja Hartai László filmrendező, a mozgókép és média tantárgy nem hivatalos atyja. Ő már a tárgy kilencvenes évekbeli elfogadtatásában is főszerepet játszott, és egy új integrált tananyag bevezetéséhez szerinte nagyon sok minden kellene, „mondjuk harminc év és rengeteg innováció”.

„A mozgókép- és médiaismeret hungarikum, kár lenne kidobni. Ennek most nagyon volna értelme, hiszen az egész mozgókép-univerzum mediatizálódott, a média pedig teljesen audiovizuálizálódott” – mondta Hartai az Indexnek.

Tévéstúdió az MTVA Rádió- és Televíziótörténeti Múzeumában

Tévéstúdió az MTVA Rádió- és Televíziótörténeti Múzeumában

Fotó: Zih Zsolt / MTI

Válasz nélkül

Az érintett egyetemek és szakmai szervezetek tudomásunk szerint az utolsó pillanatig próbálták kilobbizni, hogy megmaradhasson a tárgy, de választ sem kaptak. Akkor kezdtek aggódni, amikor 2018 augusztusában, a NAT-tervezet első verziójából eltűnt a tantárgy. Az még egy nyilvános szöveg volt, azóta azonban a szakmában sem tud senki arról, hogy mire készülnek a Nemzeti alaptanterv kidolgozói. Korábban evidens volt a széles körű szakmai egyeztetés, most azonban senkit nem vontak be az előkészítésbe.

A Filmtudományi Társaság öt egyetemi dékán támogatásával egy évvel ezelőtt megkereste a NAT-bevezetésért felelős miniszteri biztost, de választ soha nem kaptak. Idén ősszel az Oktatási Hivatalt is keresték, de onnan sem reagált senki az egyetemi vezetők aggodalmaira.

A médiatudatosságot a mediatizált világ és maga a demokrácia követeli meg

– foglalta össze nekünk Papp László, a Szent László Gimnázium tanára, hogy miért fontos a most megszűnésre ítélt tantárgy. „Nem lehet demokráciát építeni úgy, hogy a polgárok nincsenek tisztában a valódi folyamatokkal, adatokkal, információkkal. Ezt csak mediatizált eszközökkel lehet megszerezni, azok pedig egyben a manipuláció eszközei is, és a polgár felelőssége, hogy ebben a világban tudatosan és kritikusan mozogjon. Hogy tudja használni, és tudjon okosan, hatékonyan informálódni a világban. Ha tudja, milyen eszközökkel dolgozik a média, kevésbé védtelen. Sokkal fontosabbnak gondolom ezt már az alapfokú iskolában is, mint számos más bevett tantárgyat.”

Persze ha azt mantrázzuk, hogy a lényeg a digitális írástudás, akkor azt be lehet és be is kell szőni valamennyi tantárgyba. Más kérdés, hogy akkor azt alaposan meg kell tanítani valamennyi tanárnak, a szakjától függetlenül. A kritikus médiahasználat azonban nem ez, az nem az eszközről, hanem a tartalomról szól.

A NAT szövegét már beterjesztették a kormány elé, elfogadásra vár, a hallgatók és tanárok mégsem adták fel a reményt, hogy az utolsó pillanatban sikerül megmenteni a tantárgyat, még mindig próbálnak lobbizni. A szélesebb szakma elől elzárt NAT szövege még most sem nyilvános, így azt sem lehet tudni, hogy a mozgókép- és médiaismeret megszüntetése egyben azt jelenti-e, hogy a művészeti képzés egészének is visszanyesik az óraszámát a gimnáziumokban.-írta cikkében az  Index.

https://index.hu/techtud/2020/01/16/mozgokep-_es_medismeret_megszuntetik_nat_nemzeti_alaptanterv/

TG Facebook Comments

About hellodelsomogy

Check Also

Jakab Péter: “Ma a kormány bejelentette: a vírus támad, az ország meg bezár”

Jakab Péter, a Jobbik miniszterelnök-jelöltje, elnöke a közösségi oldalán reagált a mai bejelentett kormányzati korlátozásokra, az …

Hozzászólás

Close
%d blogger ezt szereti: