Ander Balázs, a térség ellenzéki országgyűlési képviselője írásbeli kérdéssel fordult a hazai infrastruktúrát is felügyelő Innovációs és Technológia Minisztériumhoz a Dél-Somogyban hétvégén kialakult árvízhelyzet okozta károk felszámolása miatt.
A hétvégi heves esőzések miatt, igen rövid idő alatt, soha nem látott mennyiségű csapadék hullott Dél-Somogy és Dél-Zala településeire. A néhány óra alatt lezúdult 150-200 milliméter eső gyakorlatilag több hónapnyi csapadékmennyiségnek felelt meg. Ezért az Országos Vízügyi Főigazgatóság soron kívüli vizsgálatot indított a vízkárelhárítási tervek átdolgozására, hiszen a klímaváltozás hatásait nem szabad többé figyelmen kívül hagyni. A prognosztizálhatóan bekövetkező monszunszerű esőzések özönvízszerű hatása a helyi kisvízfolyásokat könnyen dühöngő folyóvá változtathatja a jövőben is. Az extrém időjárás tény. A veszélyekre készülni kell. – írta a jobbikos országgyűlési képviselő.
Az érintett területek polgárait viszont most az foglalkoztatja, hogy
milyen segítségre számíthatnak a kormányzattól a bajban.
Számos család ingóságaiban keletkeztek komoly károk, de a tömés falazattal rendelkező ingatlanok is súlyosan megrongálódtak a néhol derékig érő víztől. – tolmácsolta az érintettek panaszát a dél-somogyi képviselő a kormányzati illetékesek felé.
A dél-somogyi térség szempontjából roppant fontos lenne a járhatatlanná vált közutak és vasútvonalak mielőbbi helyreállítása is. A 68-as út Segesd és Böhönye közötti szakaszán, valamint a 68-as út Nagyatádot elkerülő részén keletkezett károkat várhatóan mikorra tudják kijavítani? – tudakolta Ander Balázs, a Jobbik alelnöke.
Lényeges lenne a villámáradat által elmosott vasúti töltések minél hamarabb történő visszaépítése is, hiszen az infrastrukturális szempontból amúgy is elmaradott vidék mindezt nem nélkülözheti.
„Kérdezem, hogy a károk felszámolását mikorra tervezik, s mekkora összeget kívánnak erre fordítani.” – érdeklődött a nagyatádi származású, de Barcson élő honatya.
Érdeklődöm továbbá – mivel a villámárvíz magát a nagyatádi vízművet is elöntötte, ezért minőségi problémák miatt Nagyatád, Ötvöskónyi, valamint Lábod településeken, így az ivóvíz csak forralás után fogyasztható -, hogy terveznek-e a szóban forgó vízműnél olyan árvízvédelmi beruházást, amely a későbbiekben képes lenne megóvni ezt a stratégiailag fontos objektumot.
Ander a mindössze öt esztendeje átadott nagyatádi elkerülő út beszakadt hídjával kapcsolatban is feltette a sokakat foglalkoztató kérdést:
„2015. október 30-án adták át a Nagyatádot északkeleti irányból elkerülő, 4,1 kilométeres útszakaszt, amelyet 2,3 milliárd forintból építettek meg. A kivitelező az a Közgép volt, amelynek tulajdonosával akkor még különösen jó viszonyt ápolt a kormányzat. A közpénzből megépített elkerülő út Rinya-hídja viszont – a régi híddal ellentétben – rosszul vizsgázott. A víz erejének nem tudott ellenállni, és beszakadt az út. Terveznek-e legalább utólagos vizsgálatot annak érdekében, hogy kiderüljön, valóban megfelelő minőségben volt-e megépítve a 68-as út érintett elkerülő szakasza?”
A lehetőleg minél gyorsabb válaszokat oldalunk is epekedve várja.
P. R.
Képek forrása: internet, Facebook