„A kormánynak azért szűk a mozgástere, mert 2004-ben az uniós csatlakozási tárgyalások során a baloldali (Medgyessy-Gyurcsány) kormány kérhetett volna kedvezőbb számítási szabályt a kötelezően alkalmazandó jövedéki és áfa-rendelkezések alól; de nem tette”
– írta a Kormányzati Tájékoztatási Központ az ATV Híradó kérdésére válaszul szerda reggel, miután arról kérdezték, miért magasak az üzemanyagárak, és mit készült tenni a kormány annak érdekében, hogy megfékezze további növekedésüket.
A kormányzati tájékoztató szerv hozzátette még azt is, hogy a magyar kormány az EU-ban egyedülálló módon csökkentette az üzemanyagok jövedéki adóját idén április 1-én, a gázolaj esetében literenként 10 forinttal, a benzin esetében literenként 5 forinttal.
Ez azonban nem sokat jelent a magyar autósoknak: szerdán a gázolaj literenkénti ára 512, a benziné 501 forintra emelkedett.
Az Eurostat szerint, ha az adókat nem tartalmazó termelői árakat vesszük alapul, az unió országai közül Magyarország kilencedik azon országok sorában, ahol a legdrágább a 95-ös benzin. Ami viszont a gázolajt illeti, ott listavezetők vagyunk, és ez nagyban összefügg a gyenge forintárfolyammal.
A Jobbik az ár befagyasztását és a jövedéki adó további csökkentését szorgalmazza. A kormány egyelőre kivár, de a parlamentben kedden Orbán Viktor nem zárta ki az árak befagyasztásának lehetőségét. (atv.hu)
444.hu