531 munkás érkezik a lengyel Gliwicze városából Észak-Franciaországba – közölte a Peugeot vezetősége még múlt csütörtökön. Szombatra azután meggondolták magukat: inkább hazai munkavállalókat vesznek fel. Mi történt?
A francia gyárak beindultak, a lengyelek még nem – ezzel indokolta első körben a Peugeot vezérkara a tervet, mely során három hónapra alkalmaztak volna lengyel vendégmunkásokat.
Nem most találták fel a spanyolviaszt: Franciaországban másutt is már működik a modell, Metzben például, ahol a sebességváltókat gyártja a Peugeot, hétfőtől 50 lengyel vendégmunkás kezdte meg a munkát. Ők Gliwicze-ből érkeztek, ahol a Peugeot átvette a helyi Opel-gyárat.
Amikor a kormány hivogat
Az ügy a kormány figyelmét is felkeltette, így Muriel Pénicaud munkaügyi miniszter megpróbálta meggyőzni a Peugeot vezérkarát, hogy inkább hazai munkaerőt alkalmazzon a lengyel vendégmunkások helyett.
A miniszterasszony azonban nem járt sikerrel. A Le Monde értesülései szerint ekkor a pénzügyminiszter Bruno LeMaire is felvette a telefont és a Peugeot vezérigazgatóját hívta. Nem lehet tudni, hogy pontosan mi hangzott el, de Carlos Tavares vezérigazgató visszavonta az eredeti elképzelést. Bruno LeMaire minden bizonnyal arra hívta fel a Peugeot főnök figyelmét, hogy az autógyár akkor számíthat állami segítségre, ha a helyi munkaerőt preferálja.
Ezekután a cég egyik vezetője úgy fogalmazott hétfőn a Le Mondénak, hogy “Bizonytalan a gazdasági helyzet: az autóipart különösen megrázta a vírus válság. A kormány segítséget ígért, de ennek feltétele, hogy az új járművek megfeleljenek a szigorúbb környezetvédelmi előírásoknak. Az autóipar rendkívül nehéz helyzetét nem hagyhatjuk figyelmen kívül”.
Vegyes csapatok
Teljes visszavonulóról tehát nincs szó, a Peugeot egyelőre visszább lépett, de a szóvivőjük szerint vegyes csapatokban gondolkodnak: vagyis a helyi munkaerőt és a lengyel vendégmunkásokat együtt alkalmaznák hosszabb-rövidebb ideig.
Persze nem azonos körülmények között: a lengyel vendégmunkások igen egyszerű körülmények között éltek volna Észak-Franciaországban, és kevesebbet is kerestek volna, mint a helyiek. Sőt, egy szakszervezeti vezető éppen arról panaszkodott, hogy szinte nomád körülmények között kénytelenek élni a vendégmunkások.
“A szívemhez kaptam amikor a lengyel vendégmunkásokról értesültem” – nyilatkozta mindezek ellenére egy francia munkásnő a Le Monde tudósítójának. A francia munkások nem csak ezért dühösek: szerződésük lejár július elsején, és a Peugeot nem hagy kétséget afelől: nem akarja azt meghosszabbítani. Tovább nehezíti a helyzetüket, hogy a vírusválság idején a bérük 84 százalékát kapták meg, a nyitás után ez lement 50 százalékra.